søndag 14. november 2010

Kvikk Lunsj - HELE NORGES TURSJOKOLADE

Ordet reklame kommer fra det latinske ordet reclamare, som betyr å rope om og om igjen. Reklamen omfatter både informasjon og påvirkninger, men kanskje mest av alt kunsten å overtale oss til å kjøpe.
Reklame blir brukt for å spre kjennskap til et produkt. I dagens samfunn er reklame helt nødvendig for at næringslivet skal kunne få solgt sine varer og tjenester. I dag støter vi på reklame overalt. Noen eksempler på dette er:
-       TV
-       Radio
-       Aviser
-       Ukeblader
-       Internett
-       Plakater

Jeg har valgt å skrive analyse om en norsk reklamefilm om hele Norges tursjokolade, Kvikk Lunsj. Kvikk Lunsj er en av Norges favoritt sjokolader og blir produsert av Freia. Helt siden lanseringen i 1937 har sjokoladen vært forbundet med turer i skog og mark. Reklamen har blitt vist på norsk TV i ulike varianter gjennom mange år.

Målgruppen for reklamen er både barn og voksne av begge kjønn, rett og slett hele Norge. Mange generasjoner har vokst opp med Kvikk Lunsj som glede og belønning sammen med gode naturopplevelser.

Virkemidlene i denne reklamen er raske filmklipp, med gode nærbilder og store bilder av den flotte norske naturen. Bilder sier ofte mer enn ord. Det er stor variasjon i billedbruken, og fargene er sterke. De filmes blant annet fra forskjellige vinkler, som skaper en god variasjon og stemning. Reklamen starter med nærbilder av soloppgang over fjellheimen, en kaffekopp som skjenkes, et kompass og turstøvler som knyttes mens vi hører værmeldingen i bakgrunnen. Denne gode bevegelsen i bildene tiltrekker vår oppmerksomhet. Vi ser også det norske flagget ved flere anledninger, og dette er med på å styrke nasjonalfølelsen. I reklamen følger vi to menn, som arbeider ute i naturen gjennom de fire årstidene.

Et annet virkemiddel i reklamen er bruken av musikk, som også setter oss i den rette stemningen. Det er et godt samspill mellom lyd, bilde og musikk. Sangen ”Safe Travels” av Peter and the Wolf følger hele reklamen. Først på slutten av reklamen skjønner man hvilket produkt det reklameres for. Da dukker det opp tekst og logo for Kvikk Lunsj. ”Til alle som gjør det mulig – takk for turen” og ”Kvikk Lunsj – tursjokolade gjennom 70 år!”

Symboler er noe vi også ser i reklamen. Når det prepareres skispor i filmen, kan disse minne om en Kvikk Lunsj stripe, det samme kan det også gjøre når en av mennene bærer planker.

Budskapet i filmen spiller på vår fornuft og våre følelser. Til alle turglade mennesker - det blir ikke det samme å gå på tur uten Kvikk Lunsj! Dette budskapet kommer godt frem i reklamen på grunn av den gode billedbruken.
Dette er en effektiv reklame, og den virker. Den spiller på vår nasjonalfølelse. Det er typisk norsk å gå på tur. Jeg får veldig lyst på Kvikk Lunsj når jeg ser denne reklamen.

Nå er det bare noen måneder til påskeferie. Da er det tid for fjell, skitur, appelsin og Kvikk Lunsj. Faktisk spiser vi i gjennomsnitt tre Kvikk Lunsj i påsken, og til sammen ni Kvikk Lunsj i året! Dette tilsvarer mange turer på ski og til fots.

”Et godt lite måltid!!”









Her er en link til Kvikk Lunsj reklamen:


"STAY TUNED!"

Skrevet av: Stian Jamessen/J-man





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar